Anmeldelsen
SAS oversøiske Business Class leverer et virkeligt solidt produkt.
Denne anmeldelse er baseret på en tur København - Newark i Business Class på SAS A350
-
Check-in og Fast track
-
Lounge faciliteter
-
Boarding procedure
-
Sæde
-
Catering ombord
CPHSpotlight tog en tur til New York ombord på SAS A350 for at teste selskabets Business Class. Det blev en rigtig god oplevelse, hvor det Skandinaviske flyselskab viste at de kan levere varen når det gælder premium segmentet.
I en tid hvor en del flyselskaber introducerer nye, mere private, Business Class sæder, har SAS stadigvæk deres Vantage XL sæder, som første gang blev introduceret for knap 10 år siden. Når det er sagt, så leverer sædet fortsat et rigtigt godt transatlantisk premium produkt, som kan konkurrere med mange af konkurrenternes.
Hvad kan vi lide:
- Hurtig check-in og Security i København
- Rigtig god service ombord
- God madkvalitet på hovedmåltidet
- God drinks service med varme nødder, pænt præsenteret i skål
Hvad kan forbedres:
- Loungen i København trænger til en opgradering
- Business sædet er godt, men kunne man håbe på en snarlig opgradering her?
- IFE systemet kunne have et større udvalg af film og underholdning
- Større tallerkener og pænere præsentation af hovedmåltidet kunne give et plus i bogen
Det hele startede rigtigt fint, fra vi ankom til Københavns Lufthavn, var vi igennem check-in og SAS egen Fast Track security på ingen tid. Der var ikke gået 10 minutter før vi stod ved loungen, hvor der til gengæld var lidt kø.
Jeg skal ikke kunne sige om det er fordi man nu både har Skyteam og Lufthansa kunder i loungen, men det er som om der er kommet endnu flere gæster i SAS Loungen i København efter SAS indtræden i Skyteam. Og der har i forvejen til tider været rigeligt travlt i loungen i forvejen.
Vel placeret i Guld loungen nød vi en dejlig Cappucino tilberedt af baristaén i kaffebaren. Det er et klart plus i en lounge, hvor man i undertegnedes øjne ellers godt kunne ønske en forbedring af produktet. Dels kunne møblementet trænge til en fornyelse, men ærligt, så mener jeg også at man kunne løfte produktet når det gælder mad og drikke.
Når man sammenligner med andre internationale selskaber, så oplever man mange steder rundt omkring i verden et bedre lounge produkt.
Also Read: Journey towards Design Perfection with Google Studio

Vi forlod loungen i god tid for at sikre at vi kom igennem paskontrollen og ud til gaten i tide. Det er bestemt ikke SAS skyld, men til tider er køerne til paskontrollen ud til C-gaterne i Københavns Lufthavn gasnke uoverskuelige. Denne gang tog det dog kun ca. 15 minutter at komme igennem, og så var det ellers ud til gate C39, hvor vores maskine ventede.
Priority boarding fungerede upåklageligt, og få minutter efter boarding startede havde vi indfundet os på vores sæder i den lille business class kabine ombord på A350éren. På SAS A350 maskiner finder man 2 Business Class kabiner. Den store kabine til venstre for indgangsdøren, og så en lille 2-rækkers kabine når man går til højre.
Personligt er jeg fan af den lille Business Class kabine, dog kan det være en ulempe under boarding processen, hvor man gerne får en kommentar eller 20 med fra dem der skal igennem kabinen og ned til Plus eller Go kabinerne. Til gengæld er der noget intimitet over kabinen når man først er i luften, og det kan altså noget.

Godt onboard produkt
Under boarding fik vi leveret amenity kits og menukort, ligesom vi blev tilbudt champagne, vand eller juice. Personalet ombord var i godt humør, og gav en SAS service som når den var bedst.
Kort efter vi var i luften blev der serveret varme nødder og drinks, og igen må vi konstatere at vi havde fået et crew der var i topform, og bare leverede en helt igennem god service på hele flyvningen, med overskud til hyggesnak, og lidt personlig service på den gode Skandinaviske måde.
Læs også: Journey towards Design Perfection with Google Studio
Dernæst var det tid til frokost, som blev serveret af flere omgange. Først blev vi budt på en forret, hvor undertegnede nød en lækker laks. Hovedretten,som var kylling, var også af ganske høj kvalitet, mens såvel ostebordet fra Arla Unika som deserten gled ganske nemt ned. Til kaffen blev vi budt på både en avec samt små desertchokolader.
En helt igennem fin oplevelse, med gode vine, og øvrige drikkevarer til. Skulle man pege på noget, så kunne man ønske sig at første del af måltidet ikke komme ind på en bakke, men at man derimod blot dækkede op på dugen, uden bakken. Når det er sagt så blev hovedretten serveret separat, ligesom at oste og dessert blev flot præsenteret på en “dessert vogn”.
Undervejs var der rig mulighed for at servicere sig selv med drikkevarer og diverse snacks og frisk frugt i SAS Business Class Pantry. Personalet kom ligeledes jævnligt igennem kabinen for at se til om vi manglede noget.
Tiden går som bekendt hurtigt i godt selskab, og inden vi havde set os om så var det tid til en mindre servering kort før landing. Denne gang bestod serveringen af en lakseanretning på rugbrød, samt lidt frugt. Dertil drikkevarer, kaffe/the, og chokolader, og inden vi vidste nærmere fløj vi ned langs Manhattan, og landede få minutter efter i Newark Airport efter en dejlig tur over Atlanten.
Disclaimer : CPHSpotlight.dk har selv betalt for turen, og har ikke modtaget nogle former for sponsorater i forbindelse med denne anmeldelse.