Da DHL tilbage i 2019 meldte ud at man ville investere ca. 1 milliard danske kroner i at 3-doble størrelsen på sin hub i Københavns Lufthavn, var der mange der forventede at man ville begynde at se en kraftig øgning i trafikken til og fra København. Ikke mindst set i lyset af at kapacitetsøgningen vil samtidig ville blive 10-doblet til 30.000 pakker i timen, døgnet rundt.
I mellemtiden blev verden ramt af Covid-19, og selvom online handelen er taget til, har man ikke for alvor set en større vækst i flytrafikken til og fra DHL´s København hub. Heller ikke efter at DHL indviede de nye fremtidssikrede faciliteter i April 2023. Den primære trafik har fortsat været til og fra de store DHL hubs i Leipzig (Tyskland) og East Midlands (England), og derudover ud til de forskellige regionale lufthavne i, primært, Skandinavien.
Dette er der dog blevet ændret på med overgangen til W24/25 programmet. DHL har nu indsat en Boeing 767-300F maskine på ruten Bahrain – København. 5 gange ugentligt trafikeres ruten med pakker direkte fra Asien, Afrika og Mellemøsten. Fremover skal man ikke nødvendigvis ind omkring de store hubs i Europa før pakkerne lander på DHL´s hub i København, selvom en stor del af pakkerne nok fortsat vil flyves ind via Leipzig og East Midlands.
Hvad bringer fremtiden
Det er svært at vurdere, men med de store investeringer DHL har lagt i deres hub i København, så kan man ikke andet end forestille sig at man forventer en yderligere udvikling i trafikken ind og ud af Skandinaviens største lufthavn.
Tilbage i Januar 2024 forlød det at man kun udnyttede 1/4 af kapaciteten i den nye fragtterminal, men at man forventer at dette vil vækste markant over de kommende år, så mon ikke vi vil se mere direkte DHL trafik til og fra København i løbet af de kommende år.
DHL´s Fragtterminal i Københavns Lufthavn
- 26.172 kvadratmeter stor bygning
- Sorteringskapacitet på ca. 30.000 pakker i timen
- Indtil videre udnyttes kun ca 25 % af kapaciteten