Københavns Lufthavn har offentliggjort passagertallet for december måned 2024, hvorved det totale antal passagerer for hele året også foreligger.
December blev endnu en rekordmåned
I december måned gik der 2.175.937 passagerer gennem lufthavnen i Kastrup, hvilket er en vækst på 11,5% i forhold til december måned 2023. I absolutte tal svarer dette til 224.441 flere rejsende hen over måneden.
Disse tal gør årets sidste måned til den bedste december nogensinde for Københavns Lufthavn, hvilket tidligere var december måned 2019 med 2.061.917 rejsende. Det betyder også at lufthavnen i december klart overgår tallene fra før Covid-19 pandemien, hvor passagertallet er 5,4% højere end i 2019. En vækst der endda er sket med en nedgang i antallet af starter og landinger på 9% i forhold til 2019.
Ses der nærmere på tallene for december er det klart den europæiske og interkontinental trafik som trækker væksten. Dansk indenrigs er faldet med 3%, den europæiske trafik er steget med 11%, mens den interkontinentale trafik er gået frem med hele 20%. Herved er den interkontinentale trafik i december 12% over niveauet fra 2019.
2024 var overordnet et stærkt år for Københavns Lufthavn
For hele året nåede passagertallet op på 29.882.553, og Københavns Lufthavn var således snublende tæt på at nå de 30 millioner rejsende gennem terminalerne. Det er kun sket to gange tidligere at lufthavnen har passeret de 30 millioner, hvilket var i 2018 og 2019 med henholdsvis 30.298.531 og 30.256.703 passagerer.
Gennem hele året har vi oplevet stigende passagertal, og vi oplever forsat at lysten og behovet for at rejse er stort. Vi er meget tilfredse med, at vi nærmer os de 30 millioner passagerer
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn
Den samlede vækst for 2024 landede på 11,6% og det er for hele året også den europæiske og interkontinentale trafik som trækker væksten med stigninger på 11% og 21%. Hvor Indenrigstrafikken derimod går ca. 6% tilbage i 2024.
Den europæiske trafik udgjorde i 2014 84% af den samlede passagermængde i Københavns Lufthavn, hvor det mest populære rejsemål var Storbritannien efterfulgt af Spanien og Norge.
For den interkontinentale trafik fremhæver Københavns Lufthavn især de nordamerikanske ruter, hvor der i 2024 var en samlet vækst på 23% i passagertallet. I løbet af året åbnede to nye ruter til USA, hvor American Airlines begyndte at flyve til Philadelphia i Pennsylvania og SAS til Atlanta I Georgia.
Der er en stigende interesse for rejser mellem København og Nordamerika. USA og Canada er populært for mange rejsende fra Danmark og Sydsverige, men vi ser også en endnu større interesse blandt amerikanere, der flyver til København for at besøge Danmark og resten af Europa
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn
Markant fremgang i transfertrafikken
Den såkaldte transfertrafik der udgøres af de rejsende der skifter fly i Københavns Lufthavn, er også steget markant i løbet af 2024. Denne trafik er særlig vigtig i forhold til lufthavnens status som Nordeuropæisk hub, og muliggøre opretholdelse af flere direkte ruter ud i verden end befolkningsgrundlaget omkring København berettiger til.
Det er mere effektivt, når et flyselskab samler sine passagerer i København og fylder et fly til fx Atlanta eller andre langdistancedestinationer.
Peter Krogsgaard, kommerciel direktør i Københavns Lufthavn
Det giver flere direkte ruter ud i verden fra Københavns Lufthavn, og den gode tilgængelighed betyder blandt andet, at Danmark kan tiltrække internationale virksomheder og arbejdskraft, som gavner vores samfund
For december måned steg transfertrafikken med 25% og lå 12% over niveauet for december i 2019. For hele året var der 20% flere transferpassagerer i terminalerne, men i forhold til de samlede tal for 2019 udestår der stadig 4% for at nå niveauet før Covid-19.
Udsigterne for vækst i 2025
For november og december måned som udgør de første to måneder af vinterprogrammet, har der været en vækst på omkring 12% i passagertallet for Københavns Lufthavn. Denne vækst må forventes at fortsætte gennem resten vinterprogrammet, og derved i de første tre måneder af 2025 og frem til april.
Når sommerprogrammet for 2025 træder i kraft i slutningen af marts måned, er det interessant hvorledes væksten udvikler sig derfra. De fire store lowcost-selskaber på CPH easyJet, Norwegian, Ryanair og Wizzair, ser i 2025 sommerprogrammet for nuværende ud til at planlægge med en relativ flad vækst for København.
Det selskab som skal driven væksten i sommersæsonen 2025 er uden tvivl SAS, der fortsætter med udvikle Københavns Lufthavn som deres Global Hub. SAS har allerede annonceret 21 nye ruter fra København i 2025, og udvider desuden antallet af afgange på en lang række andre ruter.
SAS vil med deres fokus på at styrke deres hub i Københavns Lufthavn, formentlig bidrage til at der fra april måned og frem kommer en endnu mere markant vækst i transfertrafikken.

Herudover vil der også med al sandsynlig komme vækst fra yderligere nye ruter og selskaber som endnu ikke er annonceret på nuværende tidspunkt.
Københavns Lufthavn er også selv ganske fortrøstningsfulde i forhold til udsigten for 2025. Peter Krogsgaard der er kommerciel direktør i Københavns Lufthavn, deltog tilbage i november måned i Dansk Industris årsdag for Turisme, Kultur og Oplevelser. Her udtalte han at forventningen til passagertallet i 2025 baseret på nuværende prognoser, er at det vil stige med flere millioner – som i flertal.
Der er ingen tvivl om at 2025 vil blive et rekordår for Københavns Lufthavn, med mindre der sker markante ændringer i verdenssituationen som vil påvirke den internationale flytrafik.
Baseret på nuværende kendte trafikprogram for sommeren 2025, er vurderingen fra vores side på CPHspotlight.dk, at Københavns Lufthavn i år formentlig vil lande på en vækst i intervallet 7-9%.
Uanset hvad bliver 2025 endnu et spændende år at følge udviklingen for Københavns Lufthavn.
Københavns Lufthavn trafiktal for december måned:
