Tilbage i marts måned 2024 blev København for første gang nævnt som mulig ny destination for Vietnam Airlines. Det skete i forbindelse med en udtalelse fra Vietnam Airlines Chairman Dang Ngoc Hoa, om selskabets ekspansionsplaner for 2025. Udover København blev Milano også nævnt som mulig ny destination i Europa.
Siden da er Milano blevet officielt annonceret af Vietnam Airlines, hvor flyvninger mellem Hanoi og Milano starter d. 1. juli 2025. Der flyves på denne rute tre gange ugentlig med Boeing 787-9 Dreamliner.
Siden marts måned og frem til nu, er København efterfølgende blevet omtalt adskillige gange i forbindelse med Vietnam Airlines. Den mest officielle tilkendegivelse kom i starten af dette år, hvor Vietnam Airlines på deres LinkedIn profil lavede nedenstående opslag.
Her nævnes København specifikt som en blandt flere potentielle nye destinationer, som er under overvejelse. København er dog den eneste europæiske destination der nævnes.

Møde mellem den danske ambassadør i Vietnam og Vietnam Airlines.
Seneste udvikling omkring København, er et møde d. 13. februar mellem den danske ambassadør i Vietnam Nicolai Prytz og Vietnam Airlines anført af deres CEO Le Hong Ha.
Formålet med mødet var at drøfte mulighederne for en direkte rute mellem Vietnam og Danmark, og hvordan der kan sikres den nødvendige opbakning til sådan en rute.
Vietnam er i øjeblikket det femte mest besøgte turistland i Sydøstasien fra Skandinavien og Norden. Det årlige besøgstal er 135.000 rapporterer Spirit Vietnam Airlines, hvilket placerer Vietnam bag Thailand (861.000 besøgende), Singapore, Filippinerne og Indonesien.
Nicolai Prytz håber at dette i fremtiden kan ændre sig, og at Vietnam i endnu større grad bliver et eftertragtet rejsemål fra Norden.
Jeg håber at Vietnam har potentialet til at blive en ny favorit destination i Sydøstasien. Specielt efter at den nye direkte flyrute er blevet etableret.
Nicolai Prytz, Danmarks Ambassadør Vietnam
Det nævnes også at Vietnam Airlines i øjeblikket forhandler med SAS om en gensidig codeshare aftale, hvilket forventes at komme på plads her i 2025. Vietnam Airlines har været medlem af Skyteam Alliancen siden 2010, og at de to selskaber nu tilhører samme alliance giver mulighed for et tæt samarbejde fremadrettet.
Vietnam Airlines håber at samarbejdet med SAS vil give dem øget tilstedeværelse i hele Norden, men også i Europa generelt.
For at ruten mellem Vietnam og København kan komme i stand, er der dog behov for at der foretages aktiv stimulering af markedet fra både dansk og vietnamesisk side. Det blev gjort klar af CEO for Vietnam Airlines Le Hong Ha under mødet.
Det danske marked er relativ sæsonbestemt hvad angår turister og fritidsrejsende. Men med Danmark og andre nordiske lander der øger deres investeringer i Vietnam, forventer vi at forretnings-rejsende vil kunne bidrage til at fylde flyene i lavsæsonen.
Le Hong Ha, CEO Vietnam Airlines
På trods at sit potentiale er Danmark stadig ret ukendt for vietnamesiske turister. For at åbne en direkte rute mellem Vietnam og Danmark, er der behov for koordinering mellem regeringerne i de to lande. Særligt fra dansk side i forhold til økonomiske støtteprogrammer, samt for at fremme og stimulere efterspørgslen til og fra Vietnam.
Fra dansk side er der fuld opbakning til at få den direkte flyrute mellem Vietnam og København i stand. Ifølge ambassadøren vil Danmark bidrage til at at der skabes attraktive forhold for Vietnam Airlines.
Det strategiske partnerskab, som Vietnam og Danmark ønsker at udvikle i fremtiden, er baseret på respekt og venskab. Fra dansk side vil vi støtte og skabe gunstige forhold for Vietnam Airlines og den vietnamesiske luftfartsindustri.
Nicolai Prytz, Danmarks Ambassadør Vietnam
Danmark vil sikre at de to parter kan udvikle sig sammen, forbedre den operationelle effektivitet, stimulere turisme og bidrage til de to landes økonomier.

CEO for Vietnam Airlines Le Hong Ha (I midten til venstre)
Hanoi eller Ho Chi Minh City?
Vietnam Airlines flyver for nuværende til fire destinationer i Europa hvilke er London, Paris, Frankfurt og München. Herudover åbner selskabet som optalt en rute til Milano fra juli måned, der således bliver den femte destination i Europa.
Som udgangspunkt betjener Vietnam Airlines sine europæiske destinationer fra både Hanoi (Hovedstaden i Vietnam) og Ho Chi Minh City (Saigon). Dette er tilfældet med ruterne til London, Paris, Frankfurt og München, hvor der til hver destination er et antal ugentlige direkte flyvninger fra både Hanoi og Ho Chi Minh.
Vietnam Airlines har dog brudt dette mønster med den nye rute til Milano. Her bliver der udelukkende tre ugentlige flyvninger fra Hanoi, og deres repræsentant i Italien har netop i denne uge udtalt, at de forventer at øge dette til fem ugentlige afgange i løbet af 2026. For nuværende er der ingen planer om tilføje flyvninger fra Ho Chi Minh til Milano.
Det er således svært at forudsige det forventede rute-setup til København, såfremt Vietnam Airlines endelig beslutter at tilføje Danmark til rutekortet. Det mest oplagte vil dog formentlig være et setup, som er lig det der anvendes for München ruten.
Vietnam Airlines indledte deres flyvninger til München sidste år i oktober måned, med fire ugentlige afgange. Dette er fordelt med to ugentlige flyvninger fra Hanoi og to ugentlige flyvninger fra Ho Chi Minh. Fra juli måned indsættes der desuden en tredje ugentlig afgang fra Hanoi, således at der totalt bliver fem ugentlige flyvningen til München.
Hvis Vietnam Airlines beslutter at komme til København, vil det med al sandsynlighed blive med opstart i slutningen af året. Herved vil man ramme den periode hvor der er størst efterspørgsel på Vietnam fra fritidsrejsende.
Da Vietnam Airlines sidste år annoncerede deres ruter til München med opstart i oktober, skete den officielle annoncering i midten af marts måned. Såfremt den endelige beslutninger falder ud til fordel for København med opstart i 2025, må det således forventes, at der kommer en officiel udmelding inden for den kommende måned til halvanden.