I sidste uge deltog SAS CEO, Anko van der Werff, på et frokostmøde i The Aviation Club UK i Storbritannien. Her løftede det Skandinaviske flyselskab´s CEO sløret for, at man går benhårdt efter at blive den 5. partner i det transatlantiske joint venture, som i dag består af Delta, Air France, KLM og Virgin Atlantic. Det skriver Aviationweek
“I har sikkert alle venner, der er i et dårligt ægteskab,” sagde van der Werff til gæsterne ved frokostmødet i Aviation Club.
“Efter 15 år eller 27 år (afhængigt af hvordan du ser på det) som medstifter af Star Alliance og hvor du har opbygget et dybt forhold til en bestemt gruppe tyskere, er du stadig ikke lukket ind i joint venturet, som er en cash cow og spytter penge ud. Så er du nok bedre stillet med at fortælle din partner, at du måske vil lede efter en anden partner.”
Sådan lyder det ovenstående fra Anko van der Werff, der betegner forholdet til SAS tidligere tyske partner, som et uopfyldt ægteskab.
Van der Werff er frustreret over, at SAS ikke kunne tilslutte sig det JV som Lufthansa gruppen har med United Airlines og Air Canada, hvor partnerne samarbejder om priser, tidsplaner, kapacitet og markedsføring på flyvninger mellem Europa og Nordamerika.
Joint Venture vægter højt
I forbindelse med at SAS forlod deres Chapter-11 kreditorbeskyttelse, og fik Air France-KLM som minoritetsaktionær, udtalte van der Werff at det var en stor beslutning at forlade Star Alliance, men at der var klare og rationelle baggrunde for at skifte til Skyteam.
Her var det tydeligt at en entré ind i det transatlantiske Joint Venture lå højt på listen. Dette udtalte Van der Werff blandt andet i forbindelse med Routes Europe konference i Århus sidste år.
En eventuel indtræden i Air France-KLM transatlantiske joint venture (JV) vil åbne op for en ny æra af samarbejds- muligheder for SAS.
Anko van der Werff, CEO SAS
På mødet i sidste uge i The Aviation Club UK var Anko van der Werff yderligere klar i mælet.
Vi skal være en del af Air France-KLM transatlantiske joint venture (JV). Det er ikke kun et mål. Det er hver der kommer til at ske.
Anko van der Werff, CEO SAS
Før SAS kan træde ind i det transatlantiske joint venture med Air France, KLM, Delta og Virgin Atlantic, er der dog en lang række godkendelser som skal på plads på både europæisk og amerikansk side. Der er derfor en proces der med al sandsynlighed kommer til at strækker sig over en længere periode.