Torsdag d. 8. maj blev en stor dag for SAS. For første gang er flyselskabet blevet udnævnt til verdens mest præcise flyselskab, nemlig for måneden april 2025. Det viser en ny rapport fra Cirium, en af de førende organisationer inden for luftfartsdata. SAS ramte i april en on-time ankomst på hele 88,32 procent af flyene, eller med andre ord landede ca. 9 ud af 10 fly til tiden – en flot bedrift fra det Skandinaviske flyselskab.
Det er især bemærkelsesværdigt, at hele top-3 for måneden består af SAS nye venner fra SkyTeam-alliancen, hvor SAS ligger helt i top, efterfulgt af Aeromexico og Saudia. Og SAS øverste topchef, Anko van der Werff er da heller ikke sen til at give roserne videre til selskabets medarbejdere,
Det er en stolt dag for os i SAS, At blive kåret som verdens mest punktlige flyselskab, trods alt imod hårde vejrforhold og hård konkurrence, er et klart bevis på, hvor meget vores dygtige medarbejdere har præsteret. Det viser, hvor langt vi er nået, og at vores fokus på at være gode til at levere til tiden virkelig bærer frugt.
Anko van der Werff, CEO for SAS
SAS lægger i forbindelse med kåringen fokus på at det markerer en ny æra for flyselskabet, som netop har en større omstrukturering, samtidig med at man har skiftet fra Star Alliance til SkyTeam.
“Det her er et resultat af hårdt arbejde på tværs af hele organisationen. Det er ikke tilfældigt, at vi er blevet nummer ét i verden – det er en direkte følge af, at alle arbejder med disciplin, samarbejde og et mål om skandinavisk kvalitet. For os er punktlighed ikke længere bare et mål, men blevet en del af vores måde at arbejde på.”
Jason Mahoney, COO for SAS
SAS har igennem mange år haft punktlighed som et vigtigt pejlemærke. Man har i de senere år satset massivt på at blive endnu bedre, blandt andet gennem mere data, daglige møder og mere samarbejde mellem afdelingerne, nævnes det fra selskabet.
Resultaterne følger med
Fra august til november 2024 var SAS blandt de mest punktlige i Europa, og de endte med at være blandt de ni mest punktlige flyselskaber på globalt plan.
“Resultaterne taler for sig selv. SAS’s store turnaround er en klar påmindelse om, hvor vigtigt det er at holde, hvad man lover, når det gælder punktlighed. At SAS nu er nummer ét viser, at de virkelig har løftet deres standard – og det er i verdensklasse.”
Michael Malik fra Cirium
Nu har SAS så førstepladsen over punktlighed, og det kræver fortsat fokus på en skarp drift, god service og hurtig turn-around hvis man skal holde sig på toppen. Det bliver spændende at se om SAS kan holde fast i punktligheden henover de kommende måneder.
