Allerede for et stykke tid begyndte rygterne om, at det indiske luftfartsselskab IndiGo havde kig på en rute til København. Dette var baseret på uofficielle oplysninger om, at selskabet havde søgt slots i Københavns Lufthavn til en rute fra Delhi i det igangværende sommerprogram.
Dette blev aldrig en realitet, da IndiGo havde svært ved at sikre den nødvendige langdistancekapacitet til at åbne ruten. Nu ser det i stedet ud til at IndiGo planlægger, og håber at kunne åbne en rute til København i den kommende vintersæson fra slut oktober.
København nævnes af Pieter Elbers CEO for IndiGo
IndiGo er fra søndag d. 1. juni vært for den årlige general forsamling i IATA (The International Air Transport Association) som afholdes i Delhi. I den sammenhæng har den hollandske CEO for IndiGo Pieter Elbers afholdt en større pressebriefing.
På denne pressebriefing løftede han sløret for selskabets ekspansionsplaner i den kommende tid. IndiGo vil udvide antallet af internationale destinationer fra 40 til 50 frem til slutningen af marts måned næste år.
Fem af disse nye destinationer forventes at være europæiske, og markere at IndiGo gør deres entre på langdistance-markedet ud af Indien. Selskabet har tidligere annonceret ruter fra Mumbai til Manchester og Amsterdam fra start juli, med tre ugentlige afgange hver.
Herefter er det planen at tilføje ruter til London og København, og efterfølgende også åbne en rute til Athen.
Planerne om London og København er desuden efterfølgende blevet bekræftet i en officielt pressemeddelelse fra IndiGo.
Indledning af langdistance flyvninger er allerede blevet annonceret med direkte flyvninger der forbinder Mumbai med Manchester og Amsterdam fra juli måned.
IndiGo pressemeddelelse, d. 30. maj 2025
Når antallet af leasede Boeing 787-9’s stiger senere på året, er det planen at udvide langdistance-netværket med London og København.
IndiGo har store ekspansionsplaner for fremtiden
IndiGo eller InterGlobe Aviation Limited som er det fulde navn, er et privatejet indisk flyselskab som blev etableret tilbage i 2005. Siden da har IndiGo vokset sig til at være det største selskab i Indien med en flåde på ca. 440 fly.
Indtil nu har selskabets hovedfokus været på det indiske lokalmarked og de omkringliggende lande i Asien. Men i fremtiden ønsker IndiGo at vokse til at blive en global spiller, med ruter fra Indien til hele verden.
Til det formål har IndiGo indledningsvis bestilt 69 stk. Airbus A321XLR, hvilket sidste år blev suppleret af en order på 30 stk. Airbus A350-900 fly. De første A321XLR forventes leveret i anden halvdel af 2025, og ruten til Athen vil blive fløjet med denne type. Første A350-900 forventes til gengæld først leveret engang i 2027.
IndiGo er dog nået til den konklusion, at man ikke kan vente med at igangsætte sin globale ekspansion med widebody til deres A350-900 kommer online i 2027. Derfor har selskabet indgået en aftale med norske Norse Atlantic Airways om at leje 6 stk. Boeing B789-9 Dreamliner fly.
IndiGo har modtaget den første Dreamliner fra Norse, som i øjeblikket flyver på ruten mellem Delhi og Bangkok. Det er denne maskiner som skal benyttes til at starte Manchester og Amsterdam i juli måned.
Herefter leveres de resterende fem Dreamliners fra September måned og frem til starten af 2026. Det er således en af disse maskiner med plads til 338 passagerer, som IndiGo planlægger at bruge på en rute til København.
Delhi eller Mumbai fra København?
Pieter Elbers gav ingen information om en rute til Københavns Lufthavn skal udgå fra Delhi eller Mumbai. Kun at der er tale om en rute fra Indien til København.
Den oprindelige plan var øjensynlig at basere de seks Norse B789-9 Dreamliners i Delhi og flyve et antal europæiske ruter derfra. Konflikten mellem Indien og Pakistan har dog fået IndiGo til at arbejde med et justeret setup.
Det pakistanske luftrum er i øjeblikket på ubestemt tid lukket for indiske selskaber. Det betyder en omvej fra både Delhi og Mumbai på flyvninger til Europa. Grundet den geografiske placering er den negative påvirkning dog betydelig større fra Delhi end Mumbai.
Der er derfor IndiGo nu starter med flyvninger fra Mumbai til både Manchester og Amsterdam i stedet for Delhi. Det skulle dog for nuværende være planen, at ruter fra Delhi til Manchester og Amsterdam følger fra september måned.
Det mest sandsynlige scenario for København er formentlig at de starter med flyvninger fra Mumbai. Alternativ en split operation mellem Mumbai og Delhi, hvor der flyves 3 og 4 gange ugentlig fra hver destination.
Ved at vælge Mumbai undgår IndiGo også at komme i direkte konkurrence med Air India på ruten mellem Delhi og København. Air India flyver i øjeblikket fem gange ugentlig mellem Dehli og København, hvilket skulle være en relativ succesfuld rute med høj belægning.
Fra Københavns Lufthavns side vil man nok også foretrække at IndiGo indledningsvis går med Mumbai. Det tilføjer en ny destination til den interkontinentale ruteportefølje fra København, og giver samlet en betydelig bedre dækning af det indiske marked. Herudover undgår man også at to kunder kannibaliserer hinanden på samme rute.