Med en bestilling på 45 Embraer E195-E2, samt yderligere 10 optioner, har SAS nu fastlagt sig på sit fremtidige regionale fly til de kortere og tyndere ruter. Dette indkøb forventes i høj grad at være med til at skulle udvikle Københavns position som selskabets Global Hub, idet man her vil kunne skabe højere frekvens på tyndere ruter, og dermed feede passagerer ind til f.eks. selskabets langdistanceruter ud af København.
The Profit Hunter Family
Tilbage i 2022 modtog SAS det første eksemplar af Embraer E195, men frem til i dag har der været tvivl om hvilken model SAS ville vælge som sin fremtidige arbejdshest på de mindre regionale ruter. Med bestillingen af Embraers nyeste model Embraer E195-E2 får man samtidig et fly der har en brændstoføkonomi der er ca 25% bedre end forgængeren, og derfor har den Brasilianske flyproducent også døbt den ”The Profit Hunter Family”, med henvisning til at her kan der være en god fortjeneste at hente for flyselskaberne.
“Vi er begejstrede for at uddybe vores partnerskab med SAS gennem denne skelsættende aftale. E2 er det mest støjsvage “single-aisle jetfly, der er tilgængeligt i dag – 29 % mere brændstofeffektivt og med en reduktion på 62 % i støjniveau i forhold til den forrige generation af jetfly, er E195-E2 banebrydende med hensyn til effektivitet, ydeevne og passagerkomfort. Vi er overbeviste om, at disse fly vil spille en afgørende rolle i SAS’ strategi for fornyelse og udvidelse af flåden, understøtte deres ambitiøse vækstplaner og forbedre deres operationelle kapacitet.”
Arjan Meijer, administrerende direktør for Embraer Commercial Aviation

Feeder fokus
Med valget af Embraer 195-E2 får SAS en maskine med 122 sæder, som vil være optimal i forhold til den feeder-strategi der er lagt ind til særligt København. Her får man et fly som kan betjene mindre destinationer, og sikre at man kan feede passagerer ind til selskabets Global Hub i København, og dermed koble dem på større destinationer rundt i verden.
“Dette er et afgørende øjeblik for SAS, Embraer E195-E2 er et fly i verdensklasse, der kombinerer enestående ydeevne med fremragende brændstofeffektivitet og komfort. Dette fly er nøglen til at muliggøre fremtidig vækst og forbedrede forbindelser i Skandinavien og resten af verden. Vi har taget os tid til at træffe den rigtige beslutning – og denne store investering afspejler vores tillid til fremtiden og styrken af den aftale, vi har sikret.”
Anko van der Werff, administrerende direktør for SAS
Det første fly forventes leveret i 2027, og man må formode at maskinerne placeres i SAS Link hvor man i forvejen opererer med en flåde på 16 Embraer E195 fly.