I dag kom en melding som de færreste havde forventet, men som nok er ganske forståelig. Midt i SAS store ekspansion lukker man helt ned for det Kinesiske marked, når man d. 7. november for sidste gang flyver København – Shanghai.
SAS melder ud at man foretager nedlukningen af ruten “som følge af den nuværende markedssituation”, hvilket i høj grad nok refererer til at det Kinesiske marked generelt har haft særdeles svært ved at komme sig efter Covid-19 pandemien, og at den engang så profitable rute i dag langtfra levererer på samme niveau.
Men her er det også vigtigt at bide mærke i den situation der er skabt som følge af Ukraine krigen, og det deraf hørende flyveforbud over Rusland, som er gældende for Europæiske flyselskaber. Man har allerede set flere eksempler på Europæiske flyselskaber der enten har skåret markant ned på flyvningerne til Kina, eller som har valgt som SAS, nemlig at lukke ruter.
De Europæiske flyselskskaber er kort sagt blevet udkonkurreret af de Kinesiske selskaber, som kan flyve kortere og hurtigere mellem Kina og Europa, da de ikke er underlagt de samme flyverestriktioner over Rusland.

Med SAS nedlukning på Shanghai frigiver det dog samtidig en Airbus A350, som det skal blive spændende at se hvad SAS påtænker at gøre med. Det er dog forventeligt at SAS i løbet af de kommende måneder vil annoncere en ny langdistancerute.
Deltag i debatten om hvor SAS næste langdistance ruter går til i vores forum lige her