For et par måneder siden meddelte SAS at man ville lukke Shanghai ruten, og d. 7. november fløj det Skandinaviske flyselskab for sidste gang København – Shanghai. Men nu skruer Air China op på København – Beijing, og går op på 7 ugentlige afgange i sommeren 2025.
Air China fløj i sommeren 2024 5 ugentlige afgange på ruten, med en opgradering til daglige afgange i højsæsonen i Juli, men med den kommende opgradering til daglige afgange i hele S25 programmet, så betyder det ca 15.000 ekstra sæder hver vej på ruten i sommersæsonen 2025.
Der skal ikke herske tvivl om at der er basis for daglige afgange mellem København og Kina, og sikkert også mere til. Men hvor Kina tidligere har budt på både Beijing og Shanghai, og til tider med flere flyselskaber, så har det Kinesiske marked haft det svært siden Covid-19 pandemien. Og med flyverforbuddet over Rusland er markedet bestemt ikke blevet lettere for Europæiske flyselskaber, som nu skal flyver udenom Rusland, alt imens de Kinesiske selskaber fortsat kan flyve indover Rusland.
Situationen med Rusland har uden tvivl været en stærkt medvirkende faktor til at SAS trak sig fra Shanghai ruten, og nu har Air China altså frit spil mellem København og Kina.
Hvad byder fremtiden på?
Det er den klare forventning at flere spillere arbejder på at åbne en rute imellem København og Kina, og et rigtigt godt bud kunne være SAS Skyteam partner, China Eastern som har deres hub i Shanghai.
En China Eastern rute vil evt. kunne etableres i et codeshare samarbejde med SAS, hvilket uden tvivl vil kunne gavne begge selskaber, og skabe et stærkt produkt med feed i såvel Shanghai som København. En sådan rute vil også lægge et vist pres på Air China og deres Beijing rute.
Læs også: SAS lukker Shanghai rute