Etihad Airlines har netop annonceret, at de fra Oktober 2025 vil overgå til daglige afgange, samt indsætte en Airbus A321LR på ruten mellem København og Abu Dhabi. Dette markante skift fra en større Boeing 787 widebody til den mere kompakte single aisle A321LR har vakt opmærksomhed, både blandt rejseentusiaster og kritiske observatører.
Selvom introduktionen af daglige afgange samt ikke mindst First Class på denne rute kan ses som et positivt skridt, rejser det spørgsmål om, hvorvidt Etihad kan klare sig i et så konkurrencepræget marked, især når man tager højde for, at rivalerne Emirates og Qatar Airways fortsat tilbyder bredere og mere rummelige fly.
Overgang til A321LR
I dag flyver Etihad 4 ugentlige afgange fra København til Abu Dhabi med den store Boeing 787-9, og man havde allerede annonceret at ruten opgraderes til 5 ugentlige fra sommeren 2025. Nu går man så over på daglige afgange fra Oktober 2025, men med en mindre maskine.
Med Etihads annoncerede skifte fra den rummelige Boeing 787-9 til den mindre Airbus A321LR, vil passagererne kunne opleve en klar forskel i kabinekomfort og rejseoplevelse. Den nuværende 787-9 er kendt for sin luksuriøse plads og avancerede faciliteter, hvilket gør lange flyveture mere behagelige. Alle sæder i Business Class har direkte adgang til gangen, men du har samtidig mulighed for at sidde sammen med din rejsefælle. Med A321LR’s begrænsede plads i kabineområdet, vil der uanfægtet vente en anden oplevelse. Etihad har bekræftet at Business Class bliver i en 1-1 konfiguration, hvilket betyder at alle business Class sæder får gang adgang. Men det betyder også at såfremt du rejser med en rejsefælle, så kommer I til at sidde hver for sig. Så mens kabinen kan give en mere klaustrofobisk oplevelse, så får man heller ikke den privacy som mange foretrækker når de rejser sammen.
Til gengæld markerer maskinskiftet samtidig en overgang til daglige afgange på København – Abu Dhabi, noget som begejstrer Arik De, Chief Revenue And Commercial Officer hos Etihad Airways.
Disse forbedrede frekvenser giver os mulighed for at tilbyde vores gæster større fleksibilitet og forbedrede forbindelsesmuligheder på tværs af vores globale netværk
ARIK DE, Chief Revenue and Commercial Officer of Etihad Airways
Konkurrence med Emirates og Qatar Airways
En stor udfordring for Etihad vil være konkurrencen fra Emiraterne og Qatar Airways. Begge disse flyselskaber tilbyder stadig Wide-body fly med mere plads i kabinen og en mere luksuriøs oplevelse. Emirates har netop annonceret at man gen-introducerer sin Airbus A380 maskine på København. Her vil en del sikkert se frem til at den populære Business Class Lounge bar kommer tilbage på ruten. Dette er uden tvivl en game-changer for premium segmentet, og her kan det synes svært for Etihad at lokke passagerer over til sig med et A321Lr produkt. Qatar Airways tilbyder ligeledes rigtigt gode premium produkter, ja faktisk bedømmer en del deres Business Class som verdens bedste. Qatar tilbyder desværre ikke deres anmelderroste Qsuites på København, men det er stadigvæk en svær konkurrent for Etihad. Og med Qatar´s (minimum) 2 daglige afgange fra København tilbyder de ligeledes en fleksibilitet der gør produktet attraktivt.
Den store konkurrence på København kræver, at Etihad differentierer sig hvis de vil vinde kunder, men spørgsmålet er, om daglige afgange og First Class på A321LR kan være tilstrækkeligt til at tiltrække kunder væk fra de mere rummelige alternativer.
First Class på A321LR
Med introduktionen af A321LR kommer Etihad til at tilbyde First Class, som det eneste selskab ud af København. Det bliver dog kun 2 sæder pr. afgang, så det tyder på en meget personlig oplevelse der kan tilbydes her. Vi er på CPHSpotlight spændt på at se hvordan den kommende First Class vil kunne opleves hos Etihad. Vil det være en separat aflukket kabine med de 2 sæder, eller vil det mere være i stil med JetBlue som har 2 MintSuites forrest i maskinen, uden de er separeret fra den øvrige Business Class kabine. I det hele taget bliver det spændende at se hvordan den samlede oplevelse for passagererne på Premium produkterne vil opleves. Vil det leve op til den komfort, man finder i Etihads nuværende langdistance fly? A321LR’s layout begrænser mulighederne for rummelige sæder og andre faciliteter, hvilket kan gøre det vanskeligt for Etihad at tiltrække forretningsrejsende, der værdsætter plads og bevægelsesfrihed. Her på CPHSpotlight tvivler vi på at premium segmentet vil være begejstret for det maskine skift Etihad foretager, men vi lader tvivlen komme til gode, og vil se frem til indsættelsen af maskinen.
Passagerernes oplevelse af Business Class vil i vores øjne ændre sig markant. På 787-9 nyder gæsterne godt af en åben og rummelig kabine, som giver en følelse af luksus og afslapning. Overgangen til A321LR, hvor pladserne skal være mere komprimerede, kan føre til en oplevelse af ubehag, især på lange flyvninger.
Etihad kan forsøge at kompensere for denne ændring ved at tilbyde enestående service og kulinariske oplevelser, men det vil heller ikke være nok til helt at opveje de fysiske begrænsninger ved A321LR. Samtidig er man oppe imod 2 stærke konkurrenter fra Mellemøsten, som begge tilbyder et fantastisk onboard produkt. De rejsende der har vænnet sig til den høje standard, som Etihad i dag tilbyder, kan finde det svært at acceptere denne nedgradering, hvilket kan påvirke deres beslutning om fremtidige flyvninger med selskabet.
Konklusion
Selvom indførelsen af Airbus A321LR på København-Abu Dhabi-ruten giver Etihad mulighed for at tilbyde daglige afgange og First Class, kan det potentielt underminere selskabets position i et allerede stramt marked. Med Emirates og Qatar Airways, som fortsætter med at tilbyde komfortable widebody-fly, kan Etihad stå over for betydelige udfordringer for at tiltrække og fastholde passagerer. Det vil kræve strategiske tiltag og innovation for at sikre, at kunderne fortsat vælger Etihad over sine velfungerende konkurrenter.
Her på redaktionen er vi spændt på at se hvordan Etihad udvikler sig på København. Kan dette maskineskift svække deres position, som i forvejen må siges at være presset som ”den nye i klassen”. Eller vil daglige afgange føre til at Etihad kan styrkes på København, og dermed enten opgradere til widebody igen, eller måske ligefrem føre til 2 daglige afgange? Det skal uden tvivl blive spændende at følge Etihads fremtid på København – Abu Dhabi ruten.ison personally.
Detaljer om Etihad´s nye A321LR på København – Abu Dhabi
1 kommentar
Pingback: Etihad med midlertidig opgradering fra København -