Fra Oktober 2025 indsætter Etihad daglige afgange på ruten mellem København og Abu Dhabi, men det betyder samtidig et farvel til widebody på ruten, som overgår til et af selskabets nye A321LR i 3-klasses konfiguration (First, Business og Economy).
Nu kommer selskabet dog med et ganske overraskende træk, idet man i Juli 2025 og August 2025 udskifter den nuværende 787-9 som har plads til 303 passagerer, med den større 787-10, med plads til 327 passagerer.
Imens man i Juli måned flyver med 4 ugentlige afgange, så er ruten allerede i August 2025 tilføjet en ekstra ugentlig afgang, således at man kommer til at flyve 5 ugentlige afgange mellem København og Abu Dhabi. Dette vil man tilbyde med en 787-10 med plads til 327 passagerer, alt imens man ca 8 uger efter nedgraderer maskinen til en A321LR med plads til 160 passagerer, med andre ord en halvering af kapaciteten på den enkelte afgang.
Læs også : Etihad Airlines opgraderer og downgrader på København
Kan vi forvente 2 daglige afgange?
Vi antager at opgraderingen til 787-10 i sommerprogrammet skyldes at ruten sælger godt i bookingsystemerne, og derfor kan det undre så meget mere at man vælger at indsætte en lille maskine på vinterprogrammet. Traditionelt, så er vinterprogrammet den helt stærke sæson for de mellemøstlige selskaber med en del videre connections til Asien og Australien, så her skulle man mene at der ville være basis for en større maskine på programmet.
Det vil ikke være urealistisk at forestille sig at Etihad tilbageruller nedgraderingen af flytype, og fortsætter med widebody´s på ruten. En anden mulighed er at Etihad vælger at flyve med A321LR for til gengæld at kunne indsætte 2 daglige afgange på ruten.
Etihad´s 2 mellemøstlige konkurrenter, Emirates og Qatar Airways flyver begge med markant mere kapacitet på København, så der skulle være basis for mere end en daglig 160-sæders maskine for Etihad. For Emirates gælder det at de fra Januar genindsætter deres 615-sæders mega-jumbo Airbus A380 på deres daglige afgang, mens Qatar Airways flyver op til 3 gange daglig med deres 787ér på ruten, hvilket giver over 750 sæder dagligt.
First Class eller ej?
I forbindelse med Etihad´s annoncering af flytype skifte blev det også en kendsgerning at First Class vender tilbage til København. På selskabets nye A321LR maskiner er der nemlig 2 First Class sæder ombord, som er placeret i en 1-1 konfiguration, og disse er nu kommet til salg på København ruten fra Oktober 2025.

Etihad tilbyder et First Class produkt som bl.a. tilbyder on-demand dining, hvor du selv bestemmer hvornår du vil spise. Og så er selskabet kendt for at byde på såvel en á la carte menu, som deres ”Lounge and Grill” menu, hvor du bl.a. kan bestille steak frites med bearnaise sauce.
De nyeste amenity kits er designet af Giorgio Armani, og selve ”tasken” er så stor at du kan bruge den til din laptop computer når du kommer hjem. Her tilbydes også pyjamas fra Armani, og kropsplejeprodukter fra ESPA.
Det skal blive interessant at se hvordan First Class produktet kommer til at folde sig ud fra København, når man indsætter denne klasse i Oktober 2025. Altså med mindre Etihad ændrer flytype igen og fortsætter med widebody´s, for så er det forventeligt at det sker i en 2-klasse konfiguration som i dag med Business Class og Economy.